• REPLIK: Sverige...

REPLIK: Sverigedemokraternas halvhjärtade ställningstagande till HBTQIA+-personers rättigheter

I sitt svar på vår artikel om hoten mot HBTQIA+-personers rättigheter visar Sverigedemokraterna (SD) på sitt karakteristiska tvetydiga förhållningssätt till dessa frågor. På ytan påstår de sig stödja HBTQIA+-personers rättigheter, men under närmare granskning blir det uppenbart att deras politik inte är för alla.

SDs försök att vifta bort allvarliga anklagelser om intolerans och homofobi som lösryckta påståenden är avslöjande. Det är inte bara några ord som byts ut i Tidöavtalet, det handlar om reella hot mot HBTQIA+-personers välmående och rättigheter. Att försöka förminska det som desperat är att bagatellisera de problem som människor inom HBTQIA+-samhället möter dagligen. Det är inte bara en fråga om att byta ord; det är en fråga om att erkänna och bekämpa diskriminering och hat.

SDs påstående att deras förslag om flaggning på myndighetsbyggnader inte skulle vara en attack mot Prideflaggan är att blunda för verkligheten. Det är en medveten taktik att försöka tysta symboler som representerar HBTQIA+-rörelsen. Det är viktigt att förstå att symboler har makt och betydelse, och att attackera dem är en attack mot de människor de representerar.

Att SD har några HBTQIA+-personer inom partiet ändrar inte det faktum att deras politik har en skuggig historia på detta område. Att hävda kärlek och glädje är en sak, men det är politiken som räknas. SD har historiskt röstat emot viktiga lagförslag som skulle främja HBTQIA+-rättigheter. Att stå upp för rättigheter kräver mer än bara ord, det behövs handling.

Prideparader och HBTQIA+-rörelsen är en viktig del av kampen för mänskliga rättigheter, och det är beklagligt att SD försöker dra in komplexa identitetspolitiska frågor som ett sätt att avskräcka vissa grupper. Att vara medveten om olika åsikter är en sak, men att tillåta att intolerans och diskriminering får fotfäste är oacceptabelt. Det är dags för SD att ta ställning för verklig inkludering och inte bara använda retoriken för att vinna röster.

Slutligen, att påstå att RFSL utesluter SD från Pridedebatten är ett vilseledande försök att vända bort fokus från det verkliga problemet – SDs tveksamma ställningstagande till HBTQIA+-personers rättigheter. Det handlar inte om att vara HBTQIA+ och inte heller om att vara vänster, det handlar om att vara ett parti som aktivt har röstat emot och motarbetat lagstiftning som främjar jämlikhet och rättvisa för HBTQIA+-samhället.

I denna debatt är det inte politik som ska sättas framför människor; det är mänskliga rättigheter som måste gå före allt annat. Vi strävar efter ett samhälle där alla människor, oavsett deras bakgrund, identitet eller politiska åsikter, kan känna sig accepterade och värderade. Det kanske är dags för SD att ta ett tydligt ställningstagande för HBTQI+-rättigheter eller ställa sig på fel sida av historien.

För Vänsterpartiet

Jessica Carlqvist, regionråd i opposition