• HTBQia+-persone...

HTBQia+-personers rättigheter är under hård attack, Pride är politik

Om bara några dagar är det dags för Karlskoga Pride. Pride är ett tillfälle att fira de segrar som vunnits av HBTQia+-rörelsen i kampen för lika rättigheter, men också för att manifestera att vi fortsätter att kämpa. Pride behövs. Vi lever i en tid då HBTQia+-personers rättigheter är under allt hårdare attack. Pride är politik.

Under våren har SD-politiker gett uttryck för sitt hat mot såväl transpersoner, dragqueens som mot HBTQia+-personer generellt. I riksdagen lägger SD motioner om att förbjuda Prideflaggan och i SD-styrda kommuner har flaggan redan halats. Det som är nytt är att detta hatiska parti nu är med och styr Sverige. Organisationen Rainbow Refugees Sweden beskriver Tidöavtalet som ”skräcklitteratur”.

Vänsterpartiet i Örebro län är en del av HBTQia+-rörelsen, oavsett läggning och identitet så är vi allierade i samma kamp. Vi vill ställa hårdare krav både i vården och i skolan när det gäller bemötande och inkludering. Det är oacceptabelt att många personer idag utsätts för hot eller våld enbart för att de till exempel lever med någon av samma kön eller har ett normbrytande könsuttryck.

I vårt politiska arbete kämpar vi för mänskliga rättigheter och detta är verkligen vad detta handlar om. Många HBTQia+-personer undviker att söka vård för att de blir bemötta med okunskap och oförståelse, så kan vi inte ha det.

Vänsterpartiet anser att alla har rätt till sin könsidentitet. Därför vill vi bland annat att ändring av juridiskt kön ska vara ett administrativt förfarande samt att det införs ett tredje kön som juridiskt sett är jämställt med kvinna och man.

Vi vet att de högerkonservativa vill splittra oss, men en attack mot den enskildes rättigheter är en attack mot oss alla. Det är också en strategi från högern, de sprider sitt hat och sina lögner om de grupper som är svagast i samhället samtidigt som de monterar ner välfärden och hoppas att vi inte märker något.

Vi kommer inte låta oss luras. Samtidigt som vi står upp för allas lika rättigheter så kommer vi att fortsätta försöka flytta debatten. Istället för att diskutera sagostunder kommer vi prata om att regeringen helt har tappat bollen i klimatfrågan, att de monterar ner vår välfärd, att de vill skrota vår alliansfrihet, att vanligt folk inte har råd med mat! HBTQia+-personers existens är ingen debatt.

Ta med dina vänner och gå med oss i Prideparaden i Karlskoga den 19 augusti och stå upp för de mänskliga rättigheterna. Vi ses där!

För Vänsterpartiet Örebro län

Jessica Carlqvist, regionråd i opposition