• Vi dubbelbestra...
Debattartiklar & Insändare

Vi dubbelbestraffar inte länets invånare

En rättvis väg framåt: Vänsterpartiet väljer att inte dubbelbestraffa länets invånare

Ingen kan förneka att framtidens utmaningar kräver kreativa och rättvisa lösningar. Det är i ljuset av detta som Vänsterpartiet i Region Örebro län presenterar sin budget för 2024 för ett inkluderande, hälsosamt och hållbart Örebro län. En vision som prioriterar alla människors behov oavsett kön, sexualitet, klass, funktionsnedsättning eller geografiskt läge.

En del av vårt förslag är att höja skatten med 50 öre, vilket vi har kommit att kalla “Kristerssonskatten”. Vi är väl medvetna om att detta kan verka kontroversiellt, men vi står fast vid att det är ett nödvändigt steg för att kompensera för de minskade intäkterna från staten. Det handlar om att säkerställa en välfärd som kan möta dagens och framtidens utmaningar. Vi är inte rädda för att ta ansvar och göra det som krävs för att stärka vår gemensamma framtid.

Men det som skiljer oss från styret är att vi inte vill belasta länets invånare med dubbla bördor. Vi tar inte den enkla utvägen genom att både höja skatten och patientavgifterna. Vi vägrar att dubbelbestraffa vanliga människor som redan kämpar för att få vardagen att gå ihop. Vi tror på en rättvis och tillgänglig vård för alla, oavsett ekonomisk situation.

Det är därför vi med stolthet kan säga att Vänsterpartiet i Region Örebro län inte kommer att höja några patientavgifter. Vi förstår att vårdkostnader kan vara en tung börda för många familjer, och det är inte rättvist att öka på deras ekonomiska tryck samtidigt som vi höjer skatten. Vårt mål är att avlasta invånarna och se till att de får den vård de behöver utan att drabbas ekonomiskt.

Styret kanske inte förstår det, men vi vet att välfärd inte handlar om att göra val som skadar människor. Vi vet att välfärd handlar om att bygga ett samhälle där ingen lämnas utanför och där vi tar hand om varandra. Det är därför vi också satsar på avgiftsfria hjälpmedel till de som behöver dem, för att säkerställa att ingen hindras av ekonomiska begränsningar när det gäller deras hälsa och livskvalitet.

Arbetsmiljön inom vården är en annan central fråga för oss. Vi inser att vårdpersonalen är ryggraden i vården och att deras välbefinnande är avgörande för att kunna erbjuda högkvalitativ vård till alla. Därför vill vi införa arbetstidsförkortning inom akut- och förlossningsvården för att förbättra arbetsvillkoren och säkerställa en god arbetsmiljö. Vi vill också ge skobidrag till personalen inom vårdnära- och övrig service, som spelar en avgörande roll i vården men sällan uppmärksammas eller uppskattas tillräckligt.

För oss handlar välfärd inte bara om sjukvård, utan även om att främja en hållbar miljö. Därför prioriterar vi investeringar i kollektivtrafiken för att möta behoven i hela länet. Vi vill göra kollektivtrafiken mer prisvärd och tillgänglig för vanliga människor. Vi satsar på avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer och sommarlovskort för länets ungdomar, samtidigt som vi vill förbättra den anropsstyrda närtrafiken för att öka tillgängligheten.

Vänsterpartiet i Region Örebro län är fast beslutna att skapa en jämlik, jämställd och inkluderande region där låga patientavgifter och en välfärd för alla är självklara prioriteringar. Vi vägrar att dubbelbestraffa länets invånare och vi tar ansvar för att bygga ett trygg Örebro län.

För Vänsterpartiet i Region Örebro län

Jessica Carlqvist, regionråd i opposition