• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet står bakom att skydda vård för papperslösa och bevara patienters integritet

Vänsterpartiet i region Örebro län har på dagens regionstyrelse yrkat bifall till förslaget att säkerställa tillgång till vård för papperslösa personer och skydda patienters integritet. Detta genom att regionstyrelsen tillskriver regeringen med uppmaning att inte inför anmälningsplikt inom hälso- och sjukvården avseende papperslösa personer. Vi kräver att regeringen inte inför anmälningsplikt och inte heller tillåter utlämnande av journaluppgifter utan patientens samtycke.

Jessica Carlqvist, regionråd i opposition för Vänsterpartiet, betonade vikten av att skydda de mest utsatta i samhället och erbjuda adekvat vård utan rädsla för repressalier eller avslöjande. “Tillgång till vård är en grundläggande rättighet som inte bör begränsas på grund av en persons rättsliga status. Vi måste säkerställa att alla människor, oavsett deras rättighetsstatus, har rätt till vård av hög kvalitet och att deras integritet skyddas”, sa Carlqvist.

Vänsterpartiet ifrågasätter införandet av anmälningsplikt för papperslösa personer inom hälso- och sjukvården och varnar för konsekvenserna av att tillåta utlämnande av journaluppgifter till annan myndighet utan patientens samtycke. “Vi måste garantera att patienternas privatliv respekteras och att deras känsliga uppgifter endast används i vårdande syfte. Att bryta mot principen om medicinsk sekretess underminerar förtroendet för hälso- och sjukvårdssystemet”, tillade Carlqvist.

Vänsterpartiet uppmanar regeringen att ta till skrivelsen och bevara grundläggande principer om mänskliga rättigheter och patienters integritet. Genom att säkerställa tillgång till vård för alla och skydda privatlivet kan vi bygga ett rättvist och omtänksamt samhälle.

Kontakt:
Jessica Carlqvist