• REPLIK: Privat ...

REPLIK: Privat vård ökar ojämlikheten och slukar resurser som hade kunnat gå till personalsatsningar!

Replik i NA på Moderaterna (27 augusti) och Sverigedemokraterna (29 augusti).

I svaren från Moderaterna och Sverigedemokraterna försvarar de privat vård och anklagar oss för ideologisk blindhet i debatten om Pålsboda vårdcentral, men deras försvar haltar. De verkar inte förstå värdet av demokratiskt kontrollerad offentlig vård. Om medborgarna inte är nöjda med den politik som förs, kan de rösta för förändring. I fallet med Pålsboda vårdcentral hade protester från invånarna varit ett sätt att på demokratisk väg påverka regionens beslut.

Vidgar vi perspektivet är ändå Pålsboda vårdcentral ett undantag genom att den drivits av en enskild person och faktiskt i många år fungerat väl, även om slutfasen visar en svaghet med privat drift. Men i de flesta fall drivs privata skolor, äldreboenden och vårdcentraler av stora koncerner som drivs av vinstintressen och marknadslogik. Vinsterna hamnar i privata fickor istället för att till exempel satsas på högre löner och bättre arbetsvillkor för läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och andra anställda i vården.

Ett exempel från Stockholm illustrerar faran med det fria vårdvalet. Vårdcentraler har lagts ner i utsatta områden och startats i välmående områden där det är enklare att göra vinster. Ojämlikheten har ökat och vården har försämrats. Att det nu sitter ett annat styre i Stockholm visar på vikten av att ompröva dessa typer av beslut.

Friskolesystemet är ett annat exempel på hur illa det kan gå när marknaden släpps lös i viktiga offentliga verksamheter. Trots rapporter om segregation, betygsinflation och minskade kunskapsresultat har de borgerliga partierna i det längsta varit emot förändringar av systemet. Det är en ideologisk blindhet som riskerar att underminera vår gemensamma välfärd. Eller så är det kanske bara så att man låtit sig övertygas av gamla partikompisar som nu sitter i bolagens styrelser.

Vi står fast vid att vinstintressen inte hör hemma i kärnverksamheter som vård och skola. Vården bör vara tillgänglig för alla, oavsett var i landet man bor. Vi ser fram emot en fortsatt debatt där vi kan diskutera hur vi på bästa sätt säkerställer en högkvalitativ vård för alla medborgare.

Jessica Carlqvist (V)
regionråd i opposition