• Regionens nedsk...

Regionens nedskärningar drabbar också folkhögskolorna och folkhälsoarbetet

Nedskärningarna i Region Örebro län drabbar inte bara vården. Nyligen fattades flera beslut som Vänsterpartiet protesterar emot.

Det ska bli färre lärare på folkhögskolorna. Även om det inte är så många tjänster så är det inte bra. Folkhögskolorna är jätteviktiga för att ge människor som inte fått rätt förutsättningar att klara skolgången tidigare och nyanlända en utbildning och personlig utveckling. Att många går vidare till annan utbildning eller arbete ger stora mänskliga och ekonomiska vinster.

Ett annat område är regionens folkhälsoarbete. Två tjänster försvinner inom området och därmed försämras möjligheterna att arbeta förebyggande, bland annat med föräldrastöd. Detta i en tid när förebyggande insatser inom det området verkligen borde prioriteras.

Folkhälsoarbetet borde tvärtemot förstärkas. Det sparar pengar på sikt.

Det finns fler saker som inte borde ha beslutats, bland dem slopat bidrag till naturvård.

Nedskärningarna genomförs av styret i regionen, men i högsta grad medskyldiga är regeringen och SD. De har valt att skära ner stödet till regionerna, trots att de vet att det kommer slå sönder framförallt sjukvården men också andra delar av de regionala verksamheterna.

En vänsterpartistisk regering hade valt att satsa på offentlig verksamhet nu när människor börjar känna av lågkonjunkturen.

Katja Ollila
Ledamot Regional tillväxtnämnd (V)