• Inga höjda pati...

Inga höjda patientavgifter om V får bestämma!

Vänsterpartiet i Region Örebro län presenterar i sin budget för 2024 ett inkluderande, hälsosamt och hållbart Örebro län som prioriterar alla människors behov oavsett kön, sexualitet, klass, funktionsnedsättning eller geografiskt läge.

“Vi är fast beslutna att inkludera alla människor och ge dem jämlika möjligheter och rättigheter, oavsett vilka hinder de kan möta. Vi strävar efter att skapa en region där alla känner sig accepterade och välkomna”, säger Jessica Carlqvist, regionråd i opposition för Vänsterpartiet.

För att finansiera viktiga samhällssatsningar ser Vänsterpartiet ingen annan möjlighet än att höja skatten med 50 öre. Detta är vad vi kallar “Kristerssonskatten” och är ett nödvändigt steg för att kompensera för minskade intäkter från staten. Vänsterpartiet kommer dock inte göra som styret och låta invånarna ta både skattesmäll och höjda patientavgifter. Vänsterpartiet höjer inte några patientavgifter och kommer även att erbjuda avgiftsfria hjälpmedel till de som behöver dem.

“Vi är fast beslutna att skydda och förbättra välfärden för alla. Genom att höja skatten och men fortsätta hålla nere patientavgifterna kan vi säkerställa en rättvis och tillgänglig vård för invånarna i Örebro län”, betonar Jessica Carlqvist.

Arbetsmiljön inom vården är av stor betydelse för Vänsterpartiet. Vi satsar på att införa arbetstidsförkortning inom akut- och förlossningsvården för att förbättra arbetsvillkoren och säkerställa en god arbetsmiljö. Utöver detta ser vi det som en viktig satsning att ge skobidrag till personalen på länets sjukhus inom vårdnära- och övrig service. Dessa medarbetare är sällan uppmärksammade, men de spelar en avgörande roll och förtjänar bättre.

“Vi måste lyfta fram de viktiga insatserna från personalen inom vårdnära- och övrig service. De är en oumbärlig del av vården och förtjänar vår uppskattning och erkännande. Genom att ge dem skobidrag visar vi att deras arbete är värdefullt, att vi värdesätter deras insatser och framförallt att vi ser dem”, understryker Jessica Carlqvist.

Vänsterpartiet inser också att ett fungerande samhälle med god hälsa inte bara handlar om sjukvård utan även om att främja en hållbar miljö. Vi prioriterar därför bland annat investeringar i kollektivtrafiken för att möta behoven i hela länet. Det är oacceptabelt att förflyttandet i vardagen har blivit en kostsam faktor för vanliga människor, kollektivtrafiken måste göras mer prisvärd och tillgänglig för alla länets invånare.

“Vi ser det som en grundläggande rättighet att kunna förflytta sig i sin vardag, oavsett sin ekonomiska situation och vart i länet man bor. Vi satsar på avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer och sommarlovskort för länets ungdomar. Samtidigt som vi vill utveckla den anropsstyrda närtrafiken”, förklarar Jessica Carlqvist.

Vänsterpartiet i Region Örebro län fortsätter att arbeta för en jämlik, jämställd och inkluderande region. Onsdagen den 21/6 tas beslutet i regionfullmäktige vilken budget regionen ska styras på.

Läs hela budgeten här.

Kontakt: