• Försöker region...

Försöker regionledningen dribbla bort öppnandet av förlossningen i Karlskoga?

Pressmeddelande 2023.06.08

Idag behandlade Hälso- och sjukvårdsnämnden Moderaternas motion angående återöppnandet av förlossningsavdelningen i Karlskoga. Tyvärr valde man att inte samtidigt besvara Vänsterpartiets motion i samma fråga. Detta har väckt frågor om regionledningens avsikter och om de försöker undvika att öppna för möjligheten till en återöppning.

I svaret på Moderaternas motion konstateras visserligen att den bör bifallas, men tyvärr ändrar svaret ingenting i hanteringen av öppnandet. Den befintliga planen, med sina orimligt höga krav för att kunna genomföra återöppningen, förblir densamma. Enligt den nuvarande planen är det högst osannolikt att en återöppning kan genomföras under mandatperioden, vilket motionen föreslår. I själva verket kan det till och med vara osannolikt att en återöppning någonsin blir verklighet enligt den planen.

Vänsterpartiets motion tar upp en tidigare utredning som genomförts inom regionen, samt exempel från andra regioner där mindre sjukhus har fungerande förlossningsavdelningar. Det är högst förvånande att regionledningen inte vill utreda och besvara dessa förslag samtidigt som man hanterar Moderaternas motion.

“För att det ska finnas en realistisk möjlighet att förlossningen i Karlskoga kan öppnas inom rimlig tid, måste planen för detta omprövas. Vänsterpartiets motion utgör en solid grund för en sådan översyn”, säger Rolf Östman, ledamot för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden. “Vi kräver därför att vår motion behandlas samtidigt som Moderaternas motion för att säkerställa en rättvis och noggrann granskning av förslagen.”

Vänsterpartiet betonar att en återöppning av förlossningsavdelningen i Karlskoga är av stor betydelse för invånarna i regionen. Det är viktigt att erbjuda vårdtjänster närmare medborgarna och säkerställa tillgängligheten till förlossningsvård i hela regionen.

Vänsterpartiet uppmanar nu regionledningen att ompröva planen för förlossningen i Karlskoga och att ge Vänsterpartiets motion den uppmärksamhet den förtjänar. Endast genom att ta hänsyn till alla relevanta förslag kan man säkerställa att en rättvis och ändamålsenlig beslutprocess äger rum.

Kontakt:

Rolf Östman