• En seger och st...

En seger och steg i rätt riktning i BB-frågan!

2023.06.22

Idag bifölls Moderaternas motion angående återöppningen av förlossningen i Karlskoga på regionfullmäktiges sammanträde. Motionen antogs med Vänsterpartiets tilläggsyrkande, vilket markerar en betydande framgång och en positiv förändring i arbetet med att återetablera förlossningsvården i Karlskoga. Oppositionen var eniga om att en grundlig utredning behövs där fler aspekter, som framgår i Vänsterpartiets yrkande, tas i beaktning.

Minoritetsstyret, bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, biföll även de motionen men ställde sig inte bakom Vänsterpartiets tilläggsyrkande. Vänsterpartiet anser att styrets bifall till motionen inte förändrar den faktiska hanteringen av ärendet. En redovisning vid Hälso- och sjukvårdsnämnden har tydligt visat att en öppning av förlossningen i Karlskoga är högst osannolik under innevarande mandatperiod, eller möjligen över huvud taget. Mot denna bakgrund har Vänsterpartiet yrkat att man i arbetet med att återöppna förlossningen i Karlskoga bör ta hänsyn till och undersöka lösningar som tidigare har använts i andra regioner, såsom Jönköping. Vilket alltså majoritetsoppositionen biföll.

Anneli Mylly, kommunstyrelsens ordförande i Degerfors och även ledamot i Vänsterpartiets regiongrupp, kommenterade dagens beslut: “Det är en seger och ett steg i rätt riktning i BB-frågan att Moderaternas motion bifölls med vårt tilläggsyrkande. Det handlar om att vi kan bedriva en patientsäker vård precis som alla andra i Sverige som inte har neonatalteam på plats. Det är en viktig seger för att förlossningen i Karlskoga ska kunna återöppnas under denna mandatperiod. Samtidigt vill vi betona att det är av avgörande betydelse att alla aspekter som rör en eventuell återöppning behandlas på ett enhetligt sätt för att säkerställa en grundlig och rättvis bedömning av frågan i sin helhet.”

Kontakt:

Anneli Mylly
Kommunstyrelsens ordförande i Degerfors samt ledamot Vänsterpartiet Region Örebro län
Tel: 0586-482 27, 070-634 94 01

Jessica Carlqvist