• Få slut på konf...

Få slut på konflikten, gör något åt arbetsmiljön

2024.06.10

Vårdförbundet har sedan en tid en öppen konflikt med region. Detta påverkar vården och patienter i hela landet. Bakom Vårdförbundets krav om arbetstidsförkortning ligger att vårdpersonalens arbetsmiljö är katastrofal. Detta har påtalats via media och via den politiska debatten i många sammanhang. Att tillmötesgå vårdförbundets krav, helt eller delvis, utgör en viktig del i att förbättra arbetsmiljön och förbättra våra chanser att anställa dessa personalgrupper.

Enligt SKR, så upplever man att det är regiondirektörerna som inte som inte gett dem mandat och möjlighet att förhandla om arbetstidsförkortning med Vårdförbundet. Här menar Vänsterpartiet att Region Örebro måste gå före och säga att SKR har mandat från oss att påbörja förhandling om arbetstidsförkortning med Vårdförbundet.

Vänsterpartiet anmälde detta som ett ledamotsinitiativ till regionstyrelsen den 10 juni men ärendet kom inte att hanteras med hänvisning till kommunallagens regler om att en anmälan av en sådan fråga måste göras 3 dagar innan. Vore det inte på sin plats att de styrande i region Örebro län visar sin politiska vilja genom att själva ta detta initiativ.

Vänsterpartiets förslag till regionstyrelsen var, att ge regiondirektören Rikard Simonsson mandat, att uttrycka att man är positivt inställd till att förhandla om arbetsförkortning med vårdförbundet.

För Vänsterpartiet Region Örebro län

Jessica Carlqvist (V)