• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet reserverar sig mot regionstyrelsens beslut om regionens nya arvodesbestämmelser

Pressmeddelande från Vänsterpartiet i Örebro län

Jihad Menhem (V) Örebro län

Vid dagens regionstyrelsesammanträde avslogs Vänsterpartiets förslag om att minska den politiska kostnaden i Region Örebro län inför den nya mandatperioden.

De förtroendevaldas arvoden baseras på riksdagsledamotsarvodet. Det s.k. referensarvodet är 90% av gällande riksdagsledamotsarvode och ska vara utgångspunkt för beräkning av alla arvoden till förtroendevalda inom Region Örebro län.

Vänsterpartiet föreslog att sänka det s.k. referensarvodet från 90% till 75% och sänka även de fasta månadsarvoden till ordföranden i de nya nämnder och beredningar, som tillträder från och med 1 januari 2019.

– Jag tycker inte att det är rimligt att de fasta höga månadsarvoden till förtroendevalda ska fortsätta baseras på det s.k. referensarvodet 90%. Därför föreslog Vänsterpartiet en sänkning av referensarvode till 75% och även en sänkning av månadsarvoden till alla ordföringar i nämnder och beredningar, säger Jihad Menhem.

Sedan 1998 har det s.k. referensarvodet ökat från 27 300 till 58 860 kronor, en lång större ökning än vad de flesta andra yrkesgrupper fått.

– Som politiker har vi ett dubbelt ansvar. Dels behöver vi föra en politik som minskar klyftorna istället för att öka dem. Och dels bör vi själva leva på en nivå där vi delar våra väljares vardag. Ökningarna, som de andra partierna vill införa, är ett hån mot personal inom regionen, avslutar Vänsterpartiets regionrådet Jihad Menhem.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet i regionstyrelsen till förmån för eget yrkande. Frågan kommer att avgöras på Regionfullmäktige sammanträde den 19 juni.

Här kan du ladda ned och läsa Vänsterpartiets yrkande.

För mer information kontakta:

Jihad Menhem (V) Regionråd, tel. 070-594 71 89