• I ett bra samhä...

I ett bra samhälle finns det plats för alla sorter

Jihad Menhem (V) Regionråd Örebro län i en debattartikel, Nerikes Allehanda

Jihad V

Vi människor är alla olika. Vi har olika hudfärg. Olika stilar. Olika intressen. Olika behov. Olika mål. Olika reaktionsmönster. En del av oss är födda i Karlskoga, Nora, Laxå, Sarajevo, Kabul eller Beirut.
Vi har olika kön och sexuell läggning. Vi talar olika språk. Vi har olika livserfarenheter, olika utbildningar i bagaget samt varierande kultur och tro. Vi är unga och gamla och några av oss har funktionsnedsättningar.

Tillsammans är vi invånare i Region Örebro län och tillsammans är vi medborgare i Sverige.
Idag har den som inte är född här, eller den vars föräldrar är födda i annat land, ofta svårare att få arbete och bostad. Den som bär religiös eller kulturell klädsel riskerar att utsättas för diskriminering eller till och med hatbrott. Det är inte värdigt ett modernt samhälle som vårt att behandla människor på det sättet.

imageKampen mot rasism, segregation och diskriminering handlar inte om invandrare. Det är en kamp om humanism och mänskliga rättigheter som ska omsättas i praktiken i vår Region och i hela landet. Demokrati ska omfatta var och en som bor i vårt land Sverige. Denna kamp måste föras på flera plan samtidigt.

Att se och bemöta vardagsrasismen, den man kan stöta på vid allt från politiska och föreningsmöten till arbetsplatserna, är en del av det antirasistiska arbetet. En annan del är att ta ställning mot öppet rasistiska rörelser och motverka en ökande acceptans för dessa. Både svensk- och utlandsfödda flickor och pojkar, kvinnor och män behövs i denna kamp.

I vårt län och vårt land ska alla ges lika möjligheter att vara en del av samhället och samma förutsättningar att få sjukvård, arbete, bostad och utbildning.
Att bygga ett bra samhälle handlar inte om att människor ska anpassa sig för att passa in. Ett bra samhälle är ett samhälle där det finns plats för alla, där var och en själv får välja hur hen vill leva sitt liv och med vilka ord hon eller han vill beskriva sig själv. I ett sådant samhälle fokuserar vi på det vi har gemensamt istället för det som skiljer oss åt.

Vi måste våga stå upp för ett mångkulturellt Sverige. Alla demokratiska krafter som tror på mänskligheten och på det mångkulturella samhället har ett ansvar att bekämpa rasism, främlingsfientlighet och homofobi.

En antirasistisk politik är en politik för solidaritet, jämlikhet och rättvisa. Och det kommer vi i Vänsterpartiet, tillsammans med andra att aldrig ge upp.

Jihad Menhem, Regionråd för Vänsterpartiet Örebro län