• Kortare arbetst...

Kortare arbetstid kan lösa arbetslösheten

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Örebro län

logoI dag åker delegationen från Örebro län till Vänsterpartiets kongress i Stockholm.

En av motionerna från Örebrodistriktet handlar om att Vänsterpartiet ska arbeta hårdare för att införa sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.

– Det finns ett överskott på arbetskraft i dag. Ska vi lösa arbetslösheten måste vi dela på jobben. Att producera mer är inte långsiktigt hållbart. Dessutom är det en folkhälsofråga. De som har jobb i dag arbetar för mycket och stressrelaterade sjukdomar ökar, säger Matilda Fredriksson (V) från Örebro.

Vänsterpartiet har redan en arbetsgrupp som ska utreda frågan om förkortad arbetstid. Men Vänsterpartiet i Örebro län vill ha större fokus på frågan. Dessutom vill de slå fast att förkortad arbetstid inte ska innebära någon lönesänkning.
– Vi måste kunna dela på jobben och släppa in ungdomar på arbetsmarknaden utan att det drabbar låginkomsttagarna, säger Matilda Fredriksson.

Matilda Fredriksson är 27 år och deltar för första gången i Vänsterpartiets kongress. Hon har valts till delegationsledare för Örebro län. Hon finns tillgänglig för kommentarer under hela kongressen.

Delegationen från Örebro län består av:
Matilda Fredriksson (Örebro), Martha Wicklund (Örebro), Margareta Carlsson (Lekeberg), Johan Stolpen (Hällefors), Peter Pedersen (Degerfors), Ulf Axelsson (Lindesberg), Tryggve Thyresson (Hallsberg).

Kontakt:
Matilda Fredriksson, delegationsledare, 073-404 18 97