• En myt att priv...

En myt att privatiseringar är bra för jämställdheten

Jihad Menhem (V) Örebro län svarar på Ewa Sundkvist (KD) replik i Nerikes Allehanda 22/5

Jihad VSom en privatiseringsförespråkare av välfärden riktar landstingets oppositionsråd Ewa Sundkvist (KD) kritik mot Vänsterpartiets politik och ställningstagande om vinster i välfärden, dessutom anklagar hon oss att vi vill förbjuda alla privata initiativ.
Låt mig en gång för alla förtydliga att Vänsterpartiet inte är emot privata företag, men skola, vård och omsorg är sektorer som vi anser ska vara gemensamt ägda och offentligt drivna för att kunna ha kontroll och insyn över verksamheterna.

Vänsterpartiet har länge varit drivande i frågan om vinster i välfärden. Och självklart vill vi avskaffa företagens möjlighet att plocka ut vinster från välfärden, för oss är frågan om vinstintressets roll avgörande för välfärdens framtid. Till skillnad från Kristdemokraterna och andra allianspartier så har vi ett stort folkligt stöd för att skola, vård och omsorg inte ska privatiseras med stora vinstuttag till skatteparadis som följd.

De stora privata bolag som köper upp vår välfärd har enbart ett intresse att skapa så stora vinster som möjligt, vinsterna får de genom att skära ner på kostnader som till exempel personal och sedan förvandla våra gemensamma skattepengar till privata förmögenheter. Som vanligt blundar Kristdemokraterna liksom andra borgerliga politiker om de miljarder av skattepengar som varje år försvinner från välfärden och hamnar på riskkapitalisternas konton.

Frågan om vinster i välfärden är inte en fråga om att få välja skola, vårdcentral eller äldreomsorg. Vi i Vänsterpartiet tror och värnar om en verklig valfrihet som bygger på att man kan välja mellan goda alternativ istället för kristdemokraternas valfrihet som handlar om privatisering, vinster och underbemanning. Just för att vi tror på valfriheten vill vi att kvalitet och tillgänglighet ska sättas före vinsten. Vi vill ge ytterligare resurser så att tiden ska räcka till för att ta hand om alla efter deras behov, inte bara till det allra nödvändigaste.

Att privatiseringar skulle vara bra för jämställdheten är en myt. De som betalar för vinsterna idag är de kvinnor som arbetar i välfärden. Det är de som tvingas stå ut med lägre personaltäthet och osäkra anställningar. Om Ewa Sundkvist vill förbättra situationen för kvinnorna som arbetar i välfärden och garantera en bättre sjukvård, skola och omsorg så bör hon agera likadant som vi vänsterpartister gör och sätta stopp för vinster i välfärden. Det som behövs är trygga jobb och fler anställda, inte mer privatiseringar.

Vänsterpartiet i Örebro läns landsting står fast vid att behoven till hälso- och sjukvården är det som ska styra. Att använda ”kristdemokraternas” vårdgaranti för att prioritera första gångs besökare och få bort patienter med kroniska sjukdomar och de mest sjuka patienterna är inte vänsterpartiets linje.

Jihad Menhem
Landstingsråd för Vänsterpartiet